Erhard Grosskopf
String Quartets Nos. 1–3
Arditti Quartet

NEOS 10706
© 2007 NEOS Music GmbH
Booklet: German • English • French

F.A.Z. Empfehlung (Eleonore Büning) "Für Pioniere"
ABENDZEITUNG MÜNCHEN: "...gewichtige schöpferische Beiträge."
FONO FORUM "...undramatischer Tonfall, der den Hörer durch ganz fein ziselierte, gleichsam bleistiftartige Linien einspinnt und gefangen nimmt."
DIAPASON "...un équilibre précaire, non dénué de paradoxes : matériau neutralisé mais pas dépersonalisé, complexe mais limpide, dématerialisé mais bien présent, hors temps mais non privé de devenir." (Pierre Rigaudière)

ALLMUSIC "...And what a first-class debut it is... Stylistically, however, the works are quite consistent: harmonically atonal, rhythmically jagged, and above all expressively extreme. Imagine a latter-day Boris Blacher or Karl Amadeus Hartmann or a Webern spun out to enormous length and you'll have some idea of what to expect." (James Leonard)


Sound Tracks



Double CD
erhard grosskopf sound pool - adagio
ACADEMY /edel classics 0085182ACA
© 2000

CD 1
LENZMUSIK 1
QUINTETT ÜBER DEN HERBSTANFANG for Orchestra
HARMONIEN - Duo for 2 pianos
CD 2
UND BILDER BESSRER ZEIT ...
SIEBEN GESÄNGE und ZWISCHENSPIELE
SINFONIE - Zeit der Windstille

Balanescu-Heaton-Pruslin-Trio, London • Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (DSO), Ltg. J.Mercier / M.Husmann • Klavierduo Scholz-Persson, Stockholm • Marianne Schroeder (piano), Ensemble Insel Musik, Ltg. P.Ablinger • Maacha Deubner (soprano), Gerhard Scherer (Akkordeon), Peter Rundel (violin), Adelheid Schloemann (cello)

Recordings: SFB>rbb, DeutschlandRadio, Bayerischer Rundfunk • Mastering: Studio für Elektroakustische Musik der Akademie der Künste • Booklet: german / english • Texte / Notes: Martin Demmler, Helmut Lachenmann • Cover illustation: Achim Freyer out of his pictures for the stage performance
of SIEBEN GESÄNGE und ZWISCHENSPIELE (Akademie der Künste, Berlin 1996)


Music which invites to penetration into its structure by our listening, induces our ears to open, and so for its part penetrates us. There is no way to describe what's happening to us then. Expression redefines itself every time.
Thanks, Erhard Grosskopf, for such expressive, penetrating music.
Helmut Lachenmann (out of the booklet, 2000)



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